Varoitus Trilux-merkkisen eliönestomaalin
käytöstä alumiiniveneessä ja muuta asiaa pohjan maalaamisesta
Vaikeudet
alumiiniveneen myrkkymaalauksessa ovat tuttuja entisen veneeni kautta. Minulta kysyttiin hiljattain neuvoa, koska Yamarin Cross
-merkkisen alumiiniveneen pohjassa oli alkanut esiintyä syöpymiä ja myrkkymaali
irrota (oheinen kuva). Vene oli myyty tuttavalleni asiallisesti maalattuna
veneilyalan liikkeestä.
Kysyin
ensin mitä maalia oli käytetty varmistaakseni, että se on sopiva alumiiniveneelle.
Seuraavaksi kehotin tarkistamaan sinkit ja maadoitukset sekä varmistamaan, että
muissa läheisten laituripaikkojen veneissä ei ole sähkövuotoja. Kyse oli Internationalin
Trilux-maalista, jota käytetään melko yleisesti alumiiniveneissä.
Tapauksessa
jäi kuitenkin mietityttämään se, että syöpymät esiintyivät vedenrajassa eivätkä
siellä täällä, kuten esim. omassa veneessäni. Ei muuta kuin intensiivistä
googletusta.
Ensiksi
selvisi, että kyseinen maali sisältää kuparia. Kupari on alumiiniveneelle sama
asia kuin suola jäälle. Jos mitään kuparista laittaa kontaktiin alumiiniveneen
vesilinjan alapuolisiin osiin, on seurauksena reikäjuustoa hyvinkin lyhyessä
ajassa.
Käytetty
maali (Trilux) kuitenkin siis sisältää kuparia. Kupari on maalissa tiosynaattimuodossa, jonka pitäisi ilmeisesti
olla parempi, tai ainakin alumiiniystävällisempi, kuin perinteinen oksidimuoto.
Seuraavassa vapaa käännös valmistajan edustajan tekstistä:
"Helpoin tapa selittää (miksi kuparitiosynaattia voi
käyttää maalissa) on, että "kuparitiosynaatti" on paljon pienempi
molekyyli kuin "kuparioksidi". "Kuparitiosynaatissa" on
myös vähemmän "kupari-ioneja" joita maalissa sitten vapautuisi.
Vuosien tutkimuksissa olemme havainneet, että
käytettäessä "kuparioksidia" maalissa vapautuu suurempi määrä
"kupari-ioneja" jotka sitten aiheuttavat elektrolyysin (elktrolyysin
takia siis alumiini syöpyy) riippumatta siitä millaista pohjamaalia tai kuinka
paljon oli käytetty.
Sen sijaan käytettäessä "kuparitiosynaattia"
maalissa, havaitsimme, että koska "kupari-ioneita" oli vähemmän ei
maalista syntynyt elektrolyysiä alumiinipinnan kanssa kunhan pinta on käsitelty
asianmukaisesti pohjamaalilla. Suosittelemmekin, että pohjamaalia laitettaisiin
vähintään 0,23 mm paksuinen kerros pohjaan, etteivät maalin
"kupari-ionit" pääsisi missään tapauksessa kosketuksiin alumiinin
kanssa ja samalla tietysti parannetaan eliönestomaalin tartuntaa".
Edellä
mainittu voisi siis selittää, miksi maalin irtoilu ja syöpymät olivat
keskittyneet veneen vesilinjaan eikä esimerkiksi keskelle pohjaa. Epäilykseni
on, että eliönestomaali on maalattu vesirajassa hiukan pohjamaalin yli, jolloin
suora kontakti alumiiniin on päässyt syntymään.
Miten
sitten välttää edellä kuvattu?
Sinänsä
Trilux on toimiva tuote (toisin kuin Hempel's:in Alusafe oman kokemukseni
mukaan) ja sitä käyttävät myös alumiinivenevalmistajat. Alla pääkohdat, jotka
tulisi ottaa huomioon alumiiniveneen pohjamaalauksessa.
1.
Tee pohjatyöt kunnolla. Jos fuskaat pohjatöissä, parempi olla maalaamatta
kokonaan. Tee alumiinipohjan karhennus ja puhdistus kunnolla. Karhenna pohja nimenomaan
hioen tai hiekkapuhaltaen. Älä käytä happokäsittelyä, vaikka maalien ohjeessa
niin saatetaankin neuvoa. Hyvä juttu noiden lisäksi voisi olla pitää venettä vedessä jokunen kuukausi ilman pohjamaalia, jolloin pohja pääsee oksidoitumaan.
2.
Maalaa pohjamaalia tarpeeksi paksusti maalinvalmistajan ohjeen mukaan. Yleensä
se tarkoittaa n. 3-4 kerrosta maalia esim. telalla maalatessa. Tässä
tapauksessa kannattaa miettiä pohjamaalin vesilinjan teippaamista ylemmäs kuin
eliönestomaalin. Näin ei vahingossakaan tule maalattua eliönestomaalia
yläreunastaan suoraan alumiiniin. Ongelmana vesilinjan teippauksessa ylös on,
että koska alumiiniveneiden runkoväriin löytyvää maalia on vaikea löytää, voi
ylös nostettu vesilinja näyttää jonkun mielestä huonolta.
3.
Maalaa eliönestomaali (nahkean) pohjamaalin päälle, mutta varo maalaamasta
alumiinia, eikä sinkkejä saa maalata.
Vaihtoehtoisesti
voit myös valita kokonaan kuparittoman eliönestomaalin tai jättää veneen pohjan
maalaamatta kokonaan. Jälkimmäisessä tapauksessa on syytä pestä veneen pohja
muutaman kerran veneilykauden aikana tavalla tai toisella erityisesti
heinä-elokuussa, kun vesi on lämmin ja näkki kiinnittyy pohjaan.
Lopuksi
Kaikki
edellä mainittu on ns. valistunutta arvailua ainakin ensi kesään asti, jolloin
selviää, loppuuko veneen syöpyminen oikeasti eli, että oliko syynä virheellinen
maalaus.
Itse
välttäisin minkään kuparia sisältävän maalin laittamista alumiiniveneen
pohjaan. Omassa käytössäni, eli kalastuksessa ja retkeilyssä, veneen pohjaan
tulee helposti pieniä pohjakosketuksia, enkä tiedä, voiko alumiini lähteä
syöpymään, jos naarmu jatkuu kaikkien maalikerrosten läpi alumiiniin asti.
Tapauksesta keskusteltaessa kävi ilmi, että veneen oli myynyt Astrum auto- ja
venetalo. Astrum kieltää maalanneensa itse pohjaa, vaan väittää ostaneensa sen valmiiksi
maalattuna. Astrum kuitenkin kieltäytyy kertomasta, mistä vene on heille
tullut. Myöskään venerekisteristä ei löydy tietoa veneen edellisestä
omistajasta. Kuin sattumien kauppaa, väänsin kättä samaisen veneliikkeen kanssa
pitkään veneeni epäonnistuneesta pohjamaalauksesta.
Sanastoa:
Sinkki:
veneen metalliosissa käytettävä metallikappale, jonka on tarkoitus syöpyä
metalliosan sijasta.
Vesilinja:
vedenpinnan raja veneen ulkolaidassa. Yleensä eliönestomaalin halutaan noudattavan
tätä rajaa mahdollisimman tarkasti.
Pohjamaali:
alusmaali, praimeri, primeri, tartuntamaali. Maali, joka maalataan veneen
pohjaan varsinaisen eliönestomaalin alle. Puhjamaalin tarkoituksena on
tartuttaa eliönestomaali, muodostaa vettä läpäisemätön kerros
(lasikuituveneissä) ja joissakin tapauksissa myös muodostaa sähköisesti
eristävä kerros eliönestomaalin ja alumiinirungon väliin.
Eliönestomaali:
myrkkymaali, antifouling. Maali, jonka tarkoitus on estää levien ja näkin
kiinnittyminen veneen pohjaan. Kiinnittymisen estoon on eri tapoja kuten esim.
maalin myrkyllisyys ja maalin kuluminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti