tiistai 8. marraskuuta 2011

Moottorin sisäänajo

Liian moni luulee moottorin sisäänajon olevan jotakin, mikä on sellainen "ihan kiva juttu, mutta ei sitä normaalikäyttäjän tarvitse tehdä".

Tähän voi olla syynä, että autoissa nykyään ei enää juurikaan puhuta totutusajosta tms. Omassa KlonksWagenissakaan ei sellaista enää edellytetty, mutta sellaisen jossain mittakaavassa tein, Olen aina silloin tällöin törmännyt uusiin autoihin, jotka selittämättömästi syövät öljyä ja epäilen sen johtuvan juuri epäonnistuneesta tai puuttuvasta totutusajosta.

Moni myös luulee, että totutusajo on sitä, että moottorilla ajetaan pelkästään rauhallisesti esim ensimmäiset 10 tuntia. Kuitenkin totutusajoohjeissa kerrotaan, että moottorilla pitää ajaa täydellä kaasulla lyhyitä aikoja kerrallaan. Niin kannattaa myös tehdä.


Miksi sisäänajo on niin tärkeä?

Sanottakoon, että sisäänajolla ei ole mitään tekemistä sähköisten osien kuten sytytystulppien kanssa tai esim bensapumpun kanssa vaan sisäänajettaessa vaikutetaan moottorin lohkoon.

Ensimmäisten tuntien käytöllä on suuri merkitys sille, miten hyvin moottori tulevaisuudessa toimii, kuinka paljon se kuluttaa öljyä ja kuinka pitkään se kestää. Sisäänajon päätarkoitus on sovittaa männänrengas ja sylinteri toisiinsa. Sillä siis tarkoitetaan, fyysistä muotoumista siten, että männänrenkaan ja sylinterin liitos on mahdollisimman tiivis.

Oikea sisäänajo mahdollistaa siis maksimaalisen tehon, niin pienellä öljynkulutuksella, kuin mahdollista. Jos männänrengas on rikki, tai renkaan ja sylinterin seinämän väli on liian suuri, voi palokaasuja päästä männänrenkaiden ohi kampikammioon. Tämä ylimääräinen palokaasujen ohivirtaus kampikammioon aiheuttaa ylimääräistä öljyn pakoa huohottimen kautta ja merkitsee siis myös lisääntynyttä öljynkulutusta.

Lisäksi männänrenkaat säätelevät voiteluöljyn määrää sylinterin seinämillä. Huonosti istuva männänrengas siis myös jättää liian paksun kerroksen öljyä sylinterin seinämään joka sitten polttoaineseoksen syttyessä palaa pois, ja tämä lisää paitsi kulutusta myös savutusta.


Hiukan moottoreista

Moottoria valmistettaessa, osaa, jossa sylinterit ovat ja männät liikkuvat kutsutaan lohkoksi. Lohko tehdään valamalla metallista, raudasta tai nykyään myös alumiinista painon säästämiseksi.

Kun lohko on valettu, pitää kaikki toisiinsa istutettavat pinnat koneistaa, jotta ne sopisivat mahdollisimman hyvin toisiinsa.

Koneistettaessa sylinterit porataan ja hoonataan. Sylinterien seinässä on työstön jälkeen naarmuja (ne on tehty sinne tarkoituksella), ikään kuin pieniä laaksoja ja harjanteita. Nuo laaksot ovat tärkeitä voitelun kannalta, koska niissä voiteluöljy pysyy männän liikkuessa ylös alas. Mäntä ikään kuin plaanaa öljykalvon päällä. Jos tuota kalvoa ei olisi, tekisivät männänrenkaat ja sylinterin seinät metallisen kontaktin, joka kuluttaisi moottoria hyvin nopeasti.



Sisäänajon tarkoituksena taas on kuluttaa noita sylinterin seinämien teräviä harjanteita, niin että ne antavat enemmän tukea männälle. Toisaalta terävät harjanteet myös kuluttavat männänrenkaan terävää reunaa, jolloin osat muotoutuvat toisiinsa sopiviksi.


Miksi vaihtelevat nopeudet ovat tärkeitä tasaisen ajon sijasta.

Seuraavan ymmärtäminen on tärkeää. Puristustahdissa, mäntään kohdistuu voima joka työntää sitä paitsi alas päin niin myös männänrenkaita sylinterin seiniä vasten. Mitä kovemmin kone käy, sitä suurempi on tuo voima ja mitä suurempi on voima, sitä enemmän sekä männänrengas että sylinteri kuumenevat. Tämä sylinterin lämpö on merkittävässä roolissa moottorin sisäänajon onnistumisessa.

Jos sylinteri lämpenee liikaa (liian suuret kierrokset liian pitkään), johtaa se sylinterissä olevan öljyn lasittumiseen sylinterin seinämiin. Lasittuminen paitsi estää männän renkaiden hioutumista muotoonsa sylinterin karkeaa pintaa vasten, mutta myös öljyn jäämisen "laaksoihin" ja siis kunnollisen voitelun.

Edellämainittuun perustuu monen ihmisen (harha)luulo, että uutta moottoria pitäisi ajaa vain alhaisilla kierroksilla. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen. Liian pienet kierrokset taas eivät muodosta tuota männänrenkaita sylinterin seinämiin painavaa voimaa, jolloin seinämiin jää ylimääräistä öljyä joka sylinterin korkeissa lämpötiloissa lasittuu sylinterin seinämille. Tämä taas aiheuttaa samat oireet kuin liian kovilla kierroksilla ajo.


Miten siis sitten?

Olisi siis löydettävä sopiva keskitie sisäänajoon niin, että moottorin lämpötila vaihtelee riittävästi, niin että eri osat voivat muotoutua toisiinsa sopiviksi, mutta kuitenkin niin, että öljyn lasittumista ei tapahdu. Tätä varten siis ovat moottorivalmistajan ohjeet moottorin oikeasta sisäänajosta. Toinen tärkeä seikka on myös oikeanlainen öljy. Yleensä uusissa moottoreissa onkin luovutushetkellä sopivat korkealaatuiset öljyt sisällä joten moottorin omistajalle jää vain totutusajo.


Peiliin katsomisen paikka

Jos siis mottorisi savuttaa, syö öljyä tai öljy lisääntyy, syynä on luultavasti puutteellinen totutusajo. Tai ehkä puutteellinen on väärä sana tässä yhteydessä. Monesti ihmiset luulevat tekevänsä oikein varomalla moottorin rasittamista alkutunneilla ja suurin puute onkin lyhyet pätkät täydellä kaasulla. Alla muutamia moottoreiden sisäänajo-ohjelmia (englanniksi)

Yamaha: http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/new-motor-break-time-th7702.html

Verado: For the 1st 2 hrs: up to
4500 and Wide Open Throttle (WOT) for 1 minute every ten minutes. Next 8 hours,
any RPM, just avoid WOT for longer than 5 min.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

ja öljyn kulutuksen lisääntyminen voi johtua myös esim. männänrenkaiden karkaisuvirheestä (kuten kävi erään nipponivalmistajan autoissa) ja kun biilillä oli ajettu 30000-40000 km niin öljynkululus oli jo helposti n. 2 l / 1000 km.
Eikös klonkswageninkin sallittu öljynkulutus ole 1 l / 1000 km?

http://autot.oikotie.fi/tyyppivika/toyota/corolla/1135236880910

Jareta kirjoitti...

Juu käsittämättömän isot öljynkulutukset mahtuvat valmistajien spekseihin. Erääseen työsuhde Opeliin lykkäsivät aina huollossa 4 l öljykannun mukaan ja sanoivat, että tule hakemaan lisää kun loppuu. (auto oli leasing auto)