maanantai 28. marraskuuta 2011

Perämoottoriin oikea potkuri (Osa 2)

Nyt kun olemme saaneet moottorin oikealle korkeudelle, on aika keskittyä itse potkuriin.

Koska potkurin sopivuus testataan ajamalla täyttä kaasua ja oikean potkurin tuodessa usein jonkun solmun lisää vauhtia ( parhaimmassa tapauksessa) moni sunnuntaiveneilijä ajattelee, että koska erittäin harvoin ajan täydellä kaasulla, ei potkurin valinnalla ole kohdallani merkitystä. Väärin!

Tuskin juuri kukaan ajaa yhtään isommalla moottorilla pitkiä aikoja täydellä kaasulla. Potkurin valintaa voi verrata oikean vaihteen valintaan autossa. Kuka haluaisikaan autollaan lähteä liikkeelle esim kolmosella. Jokainen ymmärtää, että moinen "vedättäminen" pitemmän päälle vaurioittaa moottoria. Lisäksi tietysti oikealla potkurilla vaikutetaan moottorin taludellisuuteen ja kiihtyvyyteen.

Menetelmä potkurin testaukseen:

1) Etsit moottorin käyttöohjekirjasta kohdan, jossa kerrotaan mikä on moottorin maksimi kierrosluku täydellä kaasulla. (esim 5700 - 6200 kierr/min)

2) Viet veneesi paikkaan jossa on tyyntä ja voit ajaa merimailin verran suoraan häiritsemättä muuta liikennettä. Lastin pitäisi olla sellainen normi kevyt lasti.

3) Muista myös nostaa trimmitasosi ylös, jos veneessäsi sellaiset ovat.

4) Trimmaa moottorisi alas ja kiihdytä vene täyteen nopeuteen (täysi kaasu).

5) Rupea nostamaan moottoritrimmiä pikku hiljaa ylöspäin, niin ylös kunnes potkuri rupeaa kavitoimaan ( ote irtoaa, kierrosluku nousee, veneen vauhti hidastuu)

6) Trimmaa moottoria alaspäin kunnes potkuri rupeaa taas puremaan.

7) Kun potkuri taas pitää, katso moottorin kierrosluku.

Tässä vaiheessa kierrosluvun pitäisi osua ohjekirjan antaman arvon ylempään puoliskoon, eli esimerkkitapauksessa 5950 - 6200 kierr / min olisi loistava. Ei se nyt ole niin tarkkaa jos se ei aivan tuota aluetta saavutakaan, mutta alle 5700 kierr/ min aiheuttaa koneelle suoranaista vahinkoa.

Jos siis maksimi kierrokset eivät osu tuohon väliin, niin kannattaa marssia potkurikauppaan ja keskustella spesialistin kanssa. Moottorin kiertäessä liian vähän, yleensä pienennetään ns. potkurin nousua ja liikakierrosten tullessa kyseeseen nousua taas suurennetaan. Potkurin halkaisijan muuttaminen on hyvin harvinaista.

Monet potkurikauppiaan antavat jopa lainata potkureitaan oikean koon löytämiseksi.

Jos nyt kuitenkin päätät hoitaa potkurinvaihdon kokonaan itse, on syytä muistaa, että
kahden tuuman 2" lisäys potkurin nousuun laskee kierroslukua n. 300-400 kierr/min.

Yleensä kaikista potkureista on löydettävissä esim seuraavanlainen merkintä
13 3/8X 19. Ensimmäinen luku (13) on potkurin halkaisija ja viimeinen luku (19) on potkurin nousu.


Materiaalin valinta

Käytännossä perämoottoreiden potkurit ovat kahta materiaalia, alumiinia tai terästä.

"Alumiinipotkurit ovat peruspotkureita ja löytyvät vakiona käytännössä kaikista moottoreista. Niiden ominaisuudet riittävät hyvin tavalliseen huviajoon. Sen hyvät puolet ovat edullinen hinta ja helpohko korjaaminen. Alumiini ei kuitenkaan ole niin jäykkä materiaali kuin teräs, joten alumiinipotkurit ovat yleensä paksuja, joka heikentää niiden tehokkuutta." (lainattu venetieto.fi)

"Teräspotkuri on vakiona joissakin suurissa moottoreissa. Ne ovat huomattavasti alumiinisia kalliimpia. Teräksen etuna on lujuus, joka mahdollistaa potkurin ohentamisen ja erikoismuodot. Teräspotkurit kestävät myös iskuja. Lujuus tuo myös huonoja puolia. Sen takia saattaa moottorin vaihteisto hajota kiville ajossa, sillä teräspotkuri ei anna periksi alumiinipotkurin tavoin. Monissa teräspotkureissa on tämän vuoksi keskiössä kuminen välikappale, jonka tarkoitus on antaa periksi kovassa iskussa, ja suojata vaihteistoa sekä itse potkuria. Mutta jos potkuri kuitenkin hajoaa on sen korjaaminen erittäin vaikeaa, toisin kuin alumiinipotkurin." (lainattu venetieto.fi)


Lapojen määrä

Yleisesti ottaen "kalaveneluokan" veneissä on potkurin lapojen määrä 3 kpl. Pikkukoneissa kaksi lapaa ja jossain tehokkaammissa koneissa voi olla neljäkin lapaa.


Todettakoon vielä, että tämän blogitekstin tiedot koskevat plaanaavia veneitä. Uppoumarunkoien veneiden maailma on hiukan toisenlainen.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hello, Miten huomaat "ylikierrokset"? Alikierrokset kyllä huomaa helposti. Onko muuta konstia kuin kokeilla suurempinousuista potkuria ja katsoa että jaksaako nostaa kierroksia jne..

Jareta kirjoitti...

Eipä niitä ylikierroksia (tai alikierroksia) huomaa muuten kuin kierroslukumittarilla. Jos sellaista ei ole, kannattaa se lainata testausta varten.

Tietysti voi sanoa, että kaveri joka on kuunnellut moottorinsa pärinää vuosia, osaa kyllä kertoa, kun ääni muuttuu yli tai alikierrosten takia, mutta jos ei alun perinkään ole tietoa millä kierrosluvulla moottori käy, mahdollisuudet osua oikeaan ovat aika vähäiset.

Itsellä ei ole muuta konstia. On joitakin nyrkkisääntöjä kuinka paljon nousun muuttaminen vaikuttaa kierroksiin, mutta tietysti alhaisiin kierroksiin voi olla muitakin syitä.