keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Perämoottoriin oikea potkuri OSA 1 (moottorin korkeus)

Veneilypalstojen vakio keskusteluaihe on oikean potkurin valinta ja ajattelin tuoda tällä jutullani asiaan vähän lisävalaistusta. Tosin tässä jätän asian käsittelyn maallikkotasolle. Jos joku expertti haluaa valaista asiaa puhumalla esim luistosta, lapojen "kupittamisesta" tms, niin voin hänen neuvoillaan julkaista OSA 3:n.

Mitä väliä sitten on sillä, että millainen potkuri moottorissa on? Eikö riitä, että siinä vain on potkuri?

Potkuri vaikuttaa moneen asiaan. Veneen nopeuteen, taloudellisuuteen, liikkeellelähtöön ja moottorin käyttöikään.

Kuitenkin, ennen kuin ruvetaan tekemään mitään potkurille on tärkeää tarkistaa onko moottori oikeassa korkeudessa. Kaikki toimenpiteet potkurille ovat käytännössä turhia, jos moottori on väärällä korkeudella.

Yllättävän moni moottori on liian alhaalla johtuen syystä, että venekauppiaat laittavat moottorin varmuuden vuoksi optimikorkeutta alemmas vältääkseen mahdolliset korjauskeikat moottorin haukatessa ilmaa tai menettäessä pitoaan.

Moni liian alas asennettu moottori johtuu myös nyrkkisäännöstä, mitä käytetään moottorin asennuksessa: Antiventilaatiolevyn (kutsutaan myös virheellisesti kavitaatiolevyksi) pitäisi olla samalla korkeudella kuin veneen pohjan alimman kohdan. Tämän nyrkkisäännön pitäisi olla vasta lähtökohta oikean korkeuden hakemiselle.



Toimivia laskentakaavoja tai nyrkkisääntöjä moottorin optimaaliselle korkeudelle ei taida olla. Korkeus on haettava kokeilemalla ja se on helppoa.

Parasta on ottaa kaveri mukaan ja lähteä ajelulle. Ajakaa sopivan avoimelle paikalle ja säätäkää nopeus reippaalle matkavauhdille ja moottoritrimmi kohdalleen. Sitten toinen kurkistaa veneen perään ja tähyilee antiventilaatiolevyä. Optimitapauksessa levy näkyy selvästi, sen päälle roiskuu vähän vettä.

Edelleen kaksi kuvaa hyvästä korkeudesta





Moottorin ollessa liian syvällä, ei levyä juurikaan näy vaan sen yli virtaa jatkuvasti vettä.



Moottorin ollessa liian ylhäällä on antiventilaatiolevy lähes kuivillaan, mutta hyvänä merkkinä on myös se, että moottoria ei saa trimmattua pitäväksi, vaan sen pito kaarteissa irtoaa ja vene voi ruveta laukkaamaan jne.

Kun moottori on asetettu oikeaan korkeuteen voidaan siirtyä sitten oikeasti valitsemaan potkuria.

Ei kommentteja: