torstai 24. syyskuuta 2009

Perämoottorin glykolihuuhtelu







Uutena asiana ainakin minulle on, että uusille perämoottoreillekin suositellaan pelkän makeavesihuuhtelun sijasta glykolihuuhtelua. Oheinen lainaus Mercuryn sivuilta (koko juttu täällä http://www.mercuryhuolto.fi/Talviohjeet.pdf)


"Makeavesihuuhtelu

Makeavesihuuhtelu Toinen tärkeä toimenpide on 4-tahtitekniikan mukana tuoma ongelma
moottorin rikiputken altistumisesta korroosiolle. Aiemmin 2-tahtikoneista polttoaineen seassa poltettu öljy jätti jäämiä myös pakokanaviin, jolloin tämä öljyinen rikiputken sisäpinta ei ole ollut
altis korroosiolle ylimääräisenä tulleen öljykalvonsa ansionsa. 4-tahtikoneissa öljyä ei käytetä samalla tavoin kuin 2-tahtikoneissa, jolloin palotilasta ei pääse öljyjäämiä moottorin pakopuolelle. Tällöin moottorin rikiputken sisäpinta on puhdas ja, kun moottori laitetaan talvisäilytykseen,
altistuu moottori runsaalle hapelle ja usein sen sisäpintoihin jää myös kosteutta. Lisäksi korroosion suojaanodit eivät voi toimia, koska ne eivät maadoitu moottorin ollessa pois vedestä. Edellä mainitut seikat puolestaan aiheuttavat yhtälön, joka on omiaan nopeuttamaan korroosioreaktiota, joka lopulta tuhoaa moottorin. Tämä moottorin sisäosien ennenaikainen syöpyminen estetään säilytyshuollon yhteydessä tehtävällä makeavesihuuhtelulla. Huuhtelussa ajetaan erityisesti tähäntarkoitukseensuunnitelluilla lisäaineilla varustettu 50% marineglykoli - 50% vesiseos moottorin läpi. Marineglykoli jättää metallipinnoille suojaavan kalvon, joka estää korroosion. Samalla myös koneen sisään mahdollisesti jääneet vesipesät poistuvat ja tilalle jää hyvin pakkasenkestävä seos. Omistajan ei tällöin tarvitse pelätä sylinterilohkon halkeamista pakkasen takia. Glykolihuuhtelua tehtäessä on muistettava, että anodien pinnalla tai anodien ja moottorin välissä ei saa olla minkäänlaista suojaavaa kalvoa. Mikäli anodien maadoittuminen häiriintyy, eivät ne toimi uhrina, vaan tällöin itse moottorin osat altistuvat korroosiolle."

Lieneekö ko toimenpide vain valmistajien luomaa hysteriaa vai asiallinen juttu? Jää taas lukijan harkintaan.

Perinteisesti glygolit on ajettu sisään vain sisämoottoreihin joihin saattaa jäädä ja jääkin vettä sisään ellei sitä erikseen tyhjennetä tyhjennysruuveista.



Ei kommentteja: