keskiviikko 6. lokakuuta 2010

E10 eli etanolibensa

Viimeaikoina on keskustelu bensauutuuden tiimoilta käynyt kuumana, joten ajattelin minäkin laittaa lusikkani soppaan ja koota tähän kuulemaani tietoa .

Miksi tämä kohu? Vuodenvaihteessa siis suomessa ns 95E bensiini tullaan korvaamaan ns 95E10 bensiinillä. Nykyisessä bensiinissä on 5 % tilavuudesta etanolia (alkoholia) ja tulevassa 95E10 polttoaineessa on 10% etanolia. Tämä etanolin määrän kaksinkertaistaminen on juuri se akilleen kantapää joka tulee aiheuttamaan jonkin verran ongelmia ja vielä enemmän polemiikkia.

Yksinkertaisin keino välttää näitä ongelmia on käyttää 98E - bensiiniä, joka säilyy entisellään. Markkinoilla on myös yksi polttoaine joka ei sisällä alkoholia ollenkaan ja se on Shellin myymä 99+.Eli jos sinun veneeseesi on käynyt nykyinen 95E, käy 98E tai 99 siihen varmasti.

Mitkä ovat etanolin ominaisuudet?

Etanoli on hapetettu hiilivety, jolla on korkea oktaaniluku ja sen vuoksi sitä voi käyttää korottamaan bensiinin oktaanilukua. Sitä siis käytetään oktaaniluvun lisääjänä ja auttamaan bensiinin palamista puhtaammin, sekä vähentämään päästöjä.

Etanoli on hydroskooppista (eli muodostaa sidoksen veden kanssa) . Mikä vielä hankalinta, etanoli sekoittuu mielummin veden kuin bensiinin kanssa (tätä ominaisuutta käytetään myös hyväksi kun halutaan poistaa vesi tankista). Etanolilla on myös erilaiset liotusominaisuudet kuin bansiinillä. Tämän takia se voi irroittaa ruostetta ja likaa, joita polttoainejärjestelmissä saattaa olla. Tämä lika voi tukkia moottorin suodattimet. Lisäksi Etanoli saattaa liuottaa muoveista (lasikuidusta) pehmentimiä joita bensiini ei pysty liuottamaan. Eikä siinä vielä kaikki; etanoli aiheuttaa korroosiota joihinkin metalleihin varsinkin kun se on sitoutunut veteen. Vielä lopuksi alkoholi johtaa huomattavasti paremmin sähköä kuin bensiini, joten se mahdollistaa myös galvaanisen korroosion.

Miksi vesi on E10 Bensassa haitallisempaa kuin E5: ssä?
Kuten tuossa aikaisemmin jo mainitsin, muodostaa etanoli sidoksen mielummin veden kanssa, kuin ensiinin kanssa. Nyt jos tankissa on vettä esim tankatun polttoaineen mukana tullutta tai sinne kondensoituneena, erottuu vesi ja etanoliseos omaksi kerroksekseen tankin pohjalle. Vesihän tunnetusti toimii todella huonosti bensiinin korvikkeena. Lisäksi vielä etanolin puuttuessa bensiinistä, laskee bensiinin oktaaniluku jolloin bensiinikään ei toimi kuten sen pitäisi.


Miksi alkoholi venebesassa on haitallisempaa kuin autossa?

Autossa bensiini yleensä vaihtuu nopeammin, kuin veneissä jotka saattavat olla viikkokausia ja talvella jopa kuukausia käyttämättä.



Sopiiko 95E10 minun moottoriinini?

Yleisesti ottaen voi pitää nyrkkisääntönä, että E10 sopii kaikkiin nelitahtisiin ja uuden sukupolven kaksitahtisiin moottorihin. Kun taas vanhemman sukupolven kaksitahtisissa ei saa käyttää E10: ä koska se liuottaa öljyn pois. Kannattaa kuitenkin tarkistaa oman moottorin maahantuojalta soveltuuko E10 sille.

Lueskeltuani eri moottorivalmistajien kantoja E10 bensaan, voi sanoa, että enemmän tai vähemmän suoraan kaikki valmistajat suosittelevat käyttämään mielummin besiiniä joka ei sisällä niin paljoa alkoholia kuin E10.


Onko E10 bensiini yhtä tehokasta kuin E5?
Ei aivan. Koska etanolin lämpöarvo on n. 30% pienempi kuin bensiinin, voi sanoa, että vanha bensa on n. 3-5% tehokkaampaa kun uusi E10.


Miten vältän E10 bensiinin potentiaalisia ongelmia

1. Käytä 98E bensiiniä. Monella venehuoltoasemalla on muutenkin vain kaksi tankkia, joten oletettavaa on, että tulevaisuudessa niiltä saa vain dieseliä tai 98E: tä.

2. Puhdista pa järjestelmäsi hyvin, ennen kuin alat käyttämään E10 bensiiniä. Erityisesti veden poistaminen tankista on tärkeää.

3. Yritä tyhjentää tankkisi talveksi. Jos kuitenkaan et pysty sitä tyhjentämään, täytä se ihan täyteen, jolloin tilaa kondensaatiolle on vähemmän. Laita sekaan myös bensiinin stabilointiainetta.


Jatkuu...

Ei kommentteja: