tiistai 23. elokuuta 2016

Päävirtakytkimestä

Hämmästyin uutta venettäni ropeltaessani, että kun olin sammuttanut sähköt päävirtakytkimestä, pystyinkin kallistamaan moottoria vielä ylös ja alas trimmillä. Edelleen huomasin, että moottorihan lähtee käyntiin vaikka päävirtakytkimestä virrat on katkaistu.

Aukaisin sitten päävirtakytkimen ja huomasin, että moottorin sähköt eivät mene sen kautta, vaan moottorin kaapelit on vedetty suoraan akulle.

Veneen akku ja pääkytkin ja sulake.


Moottorin sähköt päävirtakytkimen kautta vai ei?

Ensiksi epäilin virhettä asennuksessa ja olin yhteydessä moottorin jälleenmyyjään. Hän vakuutti kyseessä olevan modernien moottorien kohdalla normaali käytäntö, sen kummemmin asiaa kuitenkaan selittelemättä, joten en vastausta purematta niellyt.

Seuraavaksi lueskelin oman moottorini ja muiden moottoreiden käyttöohjekirjoja, mutta asiasta ei löytynyt oikeastaan mitään mainintaa.

Hämmästyttävän vähän myöskään tietoa löytyi Googlettamalla kotimaisella tai lontoonmurteella. Parhaiten päasin kuitenkin asian kärryille oheisesta keskustelusta.

http://www.kalamies.com/kalastus-keskustelut/veneet-moottorit-varusteet-kulkupelit/halpa-paavirtakytkin-ja-sen-opetukset-53336?start=25.

Keskustelun lopputulema oli, että koska tahaton jännitekatko (hapettuneen tai heikkolaatuisen pääkytkimen aiheuttamana) moottorissa saattaa tehdä niin pahaa jälkeä nykyaikaisessa perämoottorissa, kannattaa jättää se päävirtakytkin pois kokonaan moottorin ja akun välistä.


Kannattaa kuitenkin pitää veneessä jokin työkalu mukana, että akkukengän saa tarvittaessa irti jos vaikkapa solenoidi jumittaa. Akun navat kannattaa suojata, ettei se jakoavain tipahda sulkemaan napoja oikosulkuun.


Tarvitaanko päävirtakytkintä enää?

Päävirtakytkin on edelleen tarpeellinen. Sen taakse voi laittaa kaiken muun elektroniikan, jotka menevät sitten varmuudella pois päältä kun virtakytkin laitetaan off-asentoon. Joskus näet jokin laite voi jäädä stand by-tilaan, tai valot päälle ja seurauksena tyhjä ja jopa vioittunut akku.


Automaattinen pilssipumppu. Päävirtakytkimen taakse vai eteen?

Tähän on kaksi koulukuntaa. Toisen mielestä (automaattisen) pilssipunpun tulee saada sähkönsä suoraan akulta. Tämä sen takia, että jos  veneeseen kertyy sadevesityhjennyksestä huolimatta vettä välipohjaan, poistaa pilssipumppu sen pois. Vettä voi kertyä esimerkiksi siksi, että vedenpoistoaukot ovat menneet tukkoon vaikkapa puista varisseiden lehtien takia.

Toinen koulukunta taas laittaa pilssipumpunkin pääkytkimen taakse. Tiedän ainakin yhden tapauksen kaveripiiristäni, jossa pilssipumppuun on tullut vika ja pumppu jumiutunut päälle, tyhjentänyt akun ja itse pilssipumppukin ylikuumentunut.


Johtopäätökset

Omassa veneessäni siis moottorin sähköt jatkossakin tulevat suoraan akulta



Ei kommentteja: