maanantai 26. elokuuta 2013

Akkutesti

Tässä toinen jokamiestesti.

Tätä testiä varten tarvitset mielellän yleismittarin jollaisen saa esim Biltemasta kympillä. Mahdollisesti esim kaikuluotaimen jännitenäytölläkin saattaa pärjatä, muttane saattavat olla kovinkin epätarkkoja.

Nykyiset perämoottorit ovat erityisen kranttuja sähköstä. Ne tarvitsevat paljon sähköä ja kylmäkäynnistysvirtojen pitää olla suuria. Itse suosittelen akuksi riittävän suurta AGM akkua /akkuja.

Jos akku on huono, tai kapasiteetiltaan riittämätön, voi seurauksena olla mitä ihmeellisimpiä vikoja alkaen käynnistymättömyydestä ja käyntihäiriöistä päätyen virheilmoituksiin, joilla ei ole näennäisesti mitään tekemistä sähköjen kanssa.

Akku on siitä hauska peli, että sen hyvyyttä tai huonoutta ei voi todeta pelkästään mittaamalla akun navoissa olevaa jännitettä. Huonokin akku voi näyttää hyväksyttäviä jännitelukemia, mutta ei kestä kuormitusta lainkaan.

Tässä siis yksinkertainen testi akun kunnon testaukseen. Tämä testi tehdään moottori sammutettuna (virrat päällä).

Kuormita sähköjärjestelmää raskaasti, esim ajamalla moottori trimmin avulla ylös alas ja odota sen jälkeen n. 10 min ja lue jännitemittarin lukema.

Jos jännite on 12,32-12,7 V on akkusi kunnossa ja varattuna 70-100%.

Jos jännite on 12,06-12,20 V on akkusi vähän "kiikun kaakun" ja varaustila 50-60%
Tässä vaiheessa alkaa jo turhia hälyytyksiä tulla.

Jos jännite on 12 V tai vähemmän on akkusi jo ainakin osittain vaurioitunut, eikä se ikinä palaudu täysin entiselleen.






Ei kommentteja: